Buurtpreventie

Kleine moeite, positief effect

Sinds oktober 2013 is er een actieve buurtpreventie in Blaarthem. Deze bewoners houden informeel toezicht en geven ongeregeldheden door aan de politie, gemeente of bijvoorbeeld aan een van de woningcorporaties in Blaarthem.

Buurtpreventen krijgen een cursus via de gemeente aangeboden. Daarnaast zorgt de gemeente voor ondersteuning in de vorm van hesjes, zaklampen en materialen. Mocht u hierover meer informatie wensen, dan kunt u de gemeente bereiken via 14 040 of via buurtpreventie@eindhoven.nl.

De politie is actief betrokken bij buurtpreventie door mee te denken, ondersteunen en te adviseren over de werkzaamheden en de bevoegdheden van buurtpreventieteams. De wijkagent maakt hierover heldere afspraken met de buurtpreventieteams. Als er buurtpreventieteams zijn in een buurt, zal dat geen invloed hebben op de inzet van de politie in de wijk, die blijft dus hetzelfde.

Een twintigtal vrijwilligers is actief in Blaarthem, de meeste hiervan lopen in tweetallen door de wijk, een aantal vrijwilligers zet zich op andere wijze in.

Wil je zelf ook eens meelopen, wil je jezelf aanmelden of heb je vragen over de buurtpreventie?

Stuur een mail naar buurtpreventie@stichtingblaarthem.nl of bel met de coördinator (Nancy) via telefoonnummer 06-45520106.

Het buurtpreventieteam is tevens via Twitter te volgen via @BPT_Blaarthem.

Inbraakpreventie

De gemeente Eindhoven komt deze winter weer met een uitgebreide Donkere Dagen campagne, gericht op inbraakpreventie. Niet alleen om mensen waakzaam te maken, maar vooral ook om het aantal inbraken terug te dringen.

De wintertijd staat nog steeds gelijk aan inbraaktijd. Piekmomenten liggen in de weken rond de feestdagen. Hoewel de meeste mensen wel snappen dat er meer inbraken plaatsvinden als het (vroeger) donker is, is het toch nodig om hier elk jaar weer opnieuw aandacht voor te vragen. Voorkomen is beter dan genezen!

Tips voor bewoners

• Geef je woning een bewoonde indruk. Gebruik tijdschakelaars en bewegingssensoren.
  • Sluit ramen en deuren en doe alles op slot. Ook als je alleen even boodschappen gaat doen of de hond uit gaat laten.
  • Laat sleutels nooit aan de binnenkant van de deur zitten.
  • Leg waardevolle spullen uit het zicht.
  • Weekendje weg? Licht de buren in, zodat zij een oogje in het zeil kunnen houden.
  • Bel direct 112 bij verdachte situaties. De politie komt liever te vaak dan te laat. Snel alarm slaan, betekent een grotere kans om de inbrekers te pakken.
  • Met goed hang-en-sluitwerk, heb je tot 85% minder kans op een inbraak.
  • Registreer alle waardevolle spullen in huis. Mocht er toch ingebroken worden, heeft dit voordelen bij het afhandelen van de verzekering en ook bij het opsporen van de spullen. Meer info via maakhetzeniettemakkelijk, pagina stop-heling.

Kijk voor meer nuttige tips op:

Verschillende vormen van criminaliteit waar een ieder, vooral senioren, slachtoffer van kunnen worden krijgen specifieke aandacht: meekijken bij pinnen, babbeltrucs, hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en phishing (via bijvoorbeeld nepmailtjes).

Video van de gemeente Eindhoven en politie Brabant Oost over het belang van inbraakpreventie en voorbeelden hoe u dit kunt aanpakken.

Bewoners die zelf surveilleren door de wijk, om de veiligheid in de buurt te verbeteren. Dat is het idee van de buurtpreventie. In Eindhoven is het aantal wijken waar buurtpreventieteam actief zijn de afgelopen jaren flink gegroeid. En met succes, want het aantal woninginbraken daalt.

buurtpreventie